Klantenservice

Waarmee kunnen wij u helpen?

Meest gestelde vragen

Ventum bestaat uit gedreven en getalenteerde mensen die het eens zijn met onze kernwaarden en die zich willen inzetten voor een goede samenwerking. Wij denken in oplossingen in plaats van obstakels en zorgen ervoor dat onze processen zoveel mogelijk geautomatiseerd zijn.

Ventum hecht veel waarde aan wederzijds vertrouwen en respect. Samen maken we het verschil.

    Meest gestelde vragen

  • Hoe geef ik mijn verhuizing door?
    Als u gaat verhuizen naar een nieuw adres, dan verhuist uw contract gewoon met u mee. U kunt een verhuizing telefonisch of per e-mail doorgeven. Geef dit minimaal twee weken voordat u verhuist aan ons door.
  • Hoe geef ik mijn meterstanden door?
    De meterstanden kunt u aan ons doorgegeven via de mail. U krijgt een bericht van ons voor het opgeven van de meterstanden. Het verzamelen van de meterstanden gebeurt meestal een keer per jaar, rondom de startdatum en bij het opmaken van uw energienota.
  • Wat is een termijnbedrag?
    Het termijn bedrag wordt bepaald op basis van het historisch jaarverbruik in uw woning. Het historisch jaarverbruik is het gemiddelde verbruik in uw woning van de afgelopen drie jaar.
  • Kan ik mijn termijn bedrag wijzigen?
    Verwacht u meer of minder te verbruiken dan het aantal kWh stroom en/of m3 gas waarop uw termijnbedrag is gebaseerd? Uw termijnbedrag aanpassen doet u eenvoudig zelf in MijnVentum, u kunt ook telefonisch contact opnemen met onze klantenservice. Het kan zijn dat er nog een periode van uw oude termijnbedrag in rekening wordt gebracht.
  • Hoe wijzig ik mijn inloggegevens?
    Na uw aanmelding bij Ventum heeft u een e-mail ontvangen met uw inloggegevens. Wanneer u deze invult op de website via de knop "MijnVentum" rechtsboven heeft u toegang tot uw gegevens binnen uw persoonlijke pagina. Via deze pagina kunt u linksonder het kopje "inloggegevens" uw inloggegevens wijzigen.

    Digitenne

  • Hoe werkt Digitenne?
    Digitenne is een signaal van de DVB-T2 (Ditigal Video Broadcasting - Terrestrial) stamdaard. Het signaal wordt via een zendmast verspreid en komt bij u thuis op de antenne binnen. Deze antenne krijgt u toegestuurd door ons bij aanschaf. De antenne ontvangt het DVB-T2 signaal en stuurt dit naar de DVB-T2 ontvanger, deze zet het signaal om en stuurt dit naar de televisie via de HDMI-kabel
  • Kan ik het Digitenne abonnement ook uitbreiden?
    Per abonnement kunnen er 3 verschillende tv’s worden aangesloten. Naast de aparte aansluitingen kunt u ook het pakket vergroten met Fox Sports Eredivisie voor slechts €9,99. Heeft u het abonnement al afgesloten en wilt u veranderingen doorgeven? Dan kan dat door te bellen naar 088 - 2000 400. Als u nog geen abonnement heeft kunt u er op de website een afsluiten en uw wensen hierin doorgeven.
  • Mijn Signaal is niet optimaal, wat kan ik hieraan doen?
    Als uw signaal niet optimaal is kunt u dit proberen te verbeteren door dit af te stemmen op het kanaal en op de m1-toets te drukken op uw afstandsbediening. Vanaf hier kunt u de instructies opvolgen en naderhand afsluiten door op “Exit” te drukken.
  • Wat moet ik doen bij een storing?
    Als u een storing heeft is het handig om eerst even te kijken of alles klopt bij u thuis. Check bijvoorbeeld even de stekkers, zit alles goed in de ontvanger, het stopcontact en de televisie? Zit de Smartcard correct in de ontvanger? En gloeit het lampje van de antenne? Als dat allemaal op orde is kunt u ook altijd even proberen de ontvanger te herstarten. Is de storing nog steeds niet verholpen? Bel dan naar 088 – 2000 400.
  • Ik heb alles gedaan volgens de instructie, maar nog geen signaal
    Als u geen signaal heeft is het handig om eerst even te kijken of alles klopt bij u thuis. Check bijvoorbeeld even de stekkers, zit alles goed in de ontvanger, het stopcontact en de televisie? Zit de Smartcard correct in de ontvanger? En gloeit het lampje van de antenne? Als dat allemaal op orde is kunt u ook altijd even proberen de ontvanger te herstarten. Is de storing nog steeds niet verholpen? Bel dan naar 088 – 2000 400.

    Verhuizing

  • Hoe geef ik mijn verhuizing door?
    Uw verhuizing geeft u eenvoudig online door. Ga minimaal twee weken voordat u verhuist naar ventum.nl/verhuizen en klik op de knop 'verhuizing doorgeven'. Vervolgens kunt u in een paar stappen uw verhuizing aan ons doorgeven. U kunt natuurlijk ook contact op nemen met onze klantenservice.
  • Hoe werkt opzeggen bij verhuizen?
    Heeft u door een verhuizing geen energie meer nodig? Omdat u bijvoorbeeld gaat samenwonen of de energie op het nieuwe adres betaald gaat worden door de eigenaar of instelling waarvan u huurt? Dan kunt u uw contract opzeggen. Heeft u nog een contract met een vaste looptijd? Dan brengen we u mogelijk wel een opzegboete in rekening; dit hangt af van uw situatie.
  • Wat als mijn nieuwe woning geen gasaansluiting heeft?
    Heeft uw nieuwe woning geen gasaansluiting? In dat geval beeindigen we uw overeenkomst voor gas, zonder dat u hiervoor een opzegvergoeding betaalt.
  • Krijg ik na mijn verhuizing een nieuw termijnbedrag?
    Ongeveer vier weken nadat de energielevering op uw nieuwe adres is gestart, berekenen we uw nieuwe termijnbedrag. Dit doen we op basis van het historisch jaarverbruik in uw nieuwe woning. Het historisch jaarverbruik is het gemiddelde verbruik in uw nieuwe woning van de afgelopen drie jaar.
  • Ik ben te laat met het doorgeven van mijn meterstanden: wat nu?
    Als u gaat verhuizen hebben we twee keer uw meterstanden nodig. Als u van ons een e-mail heeft ontvangen met het verzoek de meterstanden aan ons door te geven, heeft u daar twee weken de tijd voor.

    Bent u te laat met het doorgeven van de meterstanden van uw nieuwe adres? Geef die dan alsnog door aan onze klantenservice.

    Factuur en betalen

  • Hoe wordt mijn maandelijkse termijnbedrag berekend?
    Ventum berekent uw termijnbedrag aan de hand van het historisch jaarverbruik van de afgelopen drie jaar in uw woning.
  • Kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?
    Verwacht u meer of minder te verbruiken dan het aantal kWh stroom en/of m3 gas waarop uw termijnbedrag is gebaseerd? Uw termijnbedrag aanpassen doet u eenvoudig zelf in MijnVentum. Houd er wel rekening mee dat het kan zijn dat er nog een periode van uw oude termijnbedrag in rekening wordt gebracht.
  • Ik heb dubbel of teveel betaald: wat nu?
    Heeft u dubbel betaald, bijvoorbeeld doordat u de datum van de automatische incasso heeft aangepast? Dit wordt uiteraard weer verrekend. Binnen zeven dagen krijgt u het dubbel betaalde bedrag terug. Heeft u nog openstaande facturen? Dan worden deze eerst verrekend.
  • Hoe kan ik een betalingsregeling treffen?
    U vraagt uw betalingsregeling gemakkelijk zelf aan via de Ventum app of Mijn Ventum. Als u in aanmerking komt, dan verschijnt er een knop bij uw nota waarmee u een betalingsregeling kunt treffen. Staat deze knop er niet? Dan voldoet u helaas niet aan de voorwaarden en is een betalingsregeling treffen niet mogelijk.
  • Ik ben een bewindvoerder: hoe kom ik met jullie in contact?
    Als bewindvoerder kunt u contact opnemen met onze klantenservice. U bereikt ons op werkdagen van 9.00 tot 17:00 uur via het nummer 088 - 2000 400 (u betaalt uw gebruikelijke belkosten).

    Contract en tarieven

  • Wanneer loopt mijn huidige contract af?
    Op MijnVentum kunt u onder het kopje Contracten uw contractperiode met einddatum terugvinden.
  • Ik wil mijn contract graag verlengen, hoe kan ik dit doen?
    Wat leuk dat u uw contract wilt verlengen! Wanneer uw contract binnen nu en zes maanden afloopt is het mogelijk uw contract te verlengen tegen uw huidige tarieven. Wilt u hier graag meer informatie over en wilt u weten aan de hand van welke tarieven u het contract kunt verlengen? Neem dan contact met ons op, dit kan telefonisch of per e-mail.
  • Ik wil mijn contract opzeggen, hoe doe ik dit?
    Wanneer u uw aanmelding wilt annuleren en u nog binnen de 14 dagen bedenktijd zit, dan kunt u dit telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Wij kunnen uw contract binnen die periode kosteloos annuleren.

    Wanneer uw contract afloopt en u wilt overstappen naar een andere leverancier, iets wat wij natuurlijk erg jammer zouden vinden, dan kunt u zich aanmelden bij de nieuwe leverancier en dan ontvangen wij van hen uw opzegging.
  • Tussen welke contracten kan ik kiezen?
    U kunt kiezen tussen een variabel of een vast contract voor een of drie jaar. Bij een vast contract gelden in die periode dezelfde tarieven, bij een variabel contract wijzigen de tarieven twee keer per jaar (in januari en in juli).
  • Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?
    Dat hangt af van het contract dat u kiest. U kunt kiezen tussen een variabel of een vast contract voor een of drie jaar. Bij een vast contract gelden in die periode dezelfde tarieven, bij een variabel contract wijzigen de tarieven twee keer per jaar (in januari en in juli).

    Meterstanden

  • Hoe geef ik mijn meterstanden door?
    Meterstanden komen op verschillende manieren bij ons binnen. Deze kunnen door u aan ons zijn doorgegeven via de e-mail, door de netbeheerder zijn berekend of fysiek zijn opgenomen. Het verzamelen van de meterstanden gebeurt meestal een keer per jaar, rondom de startdatum en bij het opmaken van uw energienota
  • Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?
    We hebben uw meterstanden voor het eerst nodig rond de overstapdatum. De meterstanden kunt u per e-mail aan ons doorgeven. Bij verhuizing of bij beeindiging van het contract vragen wij u ook om uw meterstanden aan ons door te geven. Voor het opstellen van de jaarnota, wat jaarlijks gebeurd zijn de meterstanden ook nodig.
  • Wat is een slimme meter?
    Een slimme meter is een nieuw soort energiemeter. Uw netbeheerder kan via deze slimme meter uw meterstanden op afstand uitlezen, als u hier toestemming voor geeft. Let op: Niet elke digitale meter is een slimme meter.
  • Wat is enkeltarief en dubbeltarief?
    Bij enkeltarief geldt een tarief. Tegen dat tarief wordt al uw energieverbruik afgerekend. Bij het dubbeltarief geldt een normaaltarief en een daltarief. Het daltarief betaald u 's nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. We noemen dit ook wel daluren. U betaalt het normaaltarief op werkdagen van 7.00 tot 23.00 uur. In Noord-Brabant en Limburg geldt het normaaltarief van 7.00 tot 21.00 uur. Dit geldt alleen voor elektriciteit, de gasprijs wordt afgerekend tegen een tarief. De tarieven vindt u in uw contract.

    Wilt u op enkeltarief worden afgerekend? Dit kunt u zelf aanpassen via de Mijn Ventum app. Het is voordelig wanneer u meer dan 45% van uw totale verbruik in het normaaltarief verbruikt.

    Geeft u deze wijziging na de ingangsdatum van uw contract door? Geen probleem, de tariefsoort (enkel- of dubbeltarief) blijft uw hele periode als klant bij Ventum gelden.
  • Mijn oude leverancier heeft nog een keer geincasseerd, is de overstap wel goed gegaan?
    Tot uw oude leverancier de energienota heeft opgesteld, kunnen zij nog incasseren. Hierdoor kan het voorkomen dat een incasso al naar de bank was verzonden net voordat ze uw overstap hebben verwerkt. De teveel betaalde termijnen zullen worden verrekend op de energienota, die u binnen 6 weken na de overstapdatum van hen ontvangt. U betaalt dus nooit dubbel voor hetzelfde verbruik.

    Gegevens wijzigen

  • Hoe geef ik mijn adres wijziging door?
    Als u gaat verhuizen naar een nieuw adres, dan verhuist uw contract gewoon met u mee. U kunt een verhuizing telefonisch of per e-mail doorgeven. Geef dit minimaal twee weken voordat u verhuist aan ons door.
  • Hoe wijzig ik mijn inloggegevens?
    Na uw aanmelding bij Ventum heeft u een e-mail ontvangen met uw inloggegevens. Wanneer u deze invult op de website via de knop "MijnVentum" rechtsboven heeft u toegang tot uw gegevens binnen uw persoonlijke pagina. Via deze pagina kunt u linksonder het kopje "inloggegevens" uw inloggegevens wijzigen.
  • Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
    U wijzigt uw wachtwoord eenvoudig zelf in de MijnVentum app.
  • Kan ik een contract op een andere naam zetten?
    Dat kan alleen in geval van:
    • overlijden. De echtgenoot/-note kan dan het contract overnemen.
    • naamsverandering door echtscheiding. Een voorwaarde is dat het contract al op uw naam staat.
    Neem in beide gevallen telefonisch contact op met onze klantenservice
  • Ik ontvang post van Ventum voor iemand anders, wat nu?
    Post van Ventum voor een vorige bewoner of iemand die niet op uw adres woont, kunt u het beste naar ons terugsturen. Streep de naam en het adres door en schrijf "retour afzender" op de envelop. Dan maken wij het voor u in orde. Alvast excuses voor het ongemak.

    Verbruik en inzicht

  • Kan ik zelf mijn verbruik inzien?
    Mocht u een slimme meter hebben dan is dit mogelijk. Heeft u geen slimme meter, of ons geen toestemming gegeven om uw slimme meter uit te lezen, dan is het helaas niet mogelijk om uw verbruik in te zien.
  • Wanneer geldt het daltarief?
    Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, het gehele weekend en op de volgende feestdagen: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Eerste en Tweede Kerstdag. Als u in Limburg of Noord-Brabant woont, gaat het daltarief op werkdagen al om 21:00 uur in.
  • Hoe wordt het verbruik op mijn jaarnota berekend?
    Uw verbruik berekenen we op basis van de begin- en eindstanden van uw meter. De tarieven die voor uw contract gelden gebruiken wij hiervoor.
  • Hoe wordt mijn verwachte stroom- en gasverbruik berekend?
    Uw verwachte stroom- en gasverbruik is gebaseerd op uw verbruik tijdens het afgelopen jaar. Ook houden we rekening met de gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar.

    Als u net klant bent geworden, bepalen we uw verbruik op basis van het eerdere verbruik van uw woning.
  • Wat is terugleveren?
    Terugleveren betekent dat u zelf stroom levert aan het elektriciteitsnet. De stroom die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruikt u als eerst in uw eigen huis. Soms wekt u meer energie op dan u verbruikt. Het overtollige stroom gaat dan via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet.